Informatie verwijzer

Specialistische jeugdhulp op maat

Binnen de werkwijze van AutosNomos staat de hulpvraag van het kind en de ouders centraal. Het aanbod wordt op de behoeften en vaardigheden van het gezin aangepast. Een standaard traject bestaat daarom ook niet bij praktijk Autosnomos. Er wordt gestart met 6 weken observatie en ná deze 6 weken wordt na overleg met ouders en de verwijzer tijdens het eerste evaluatiegesprek de uiteindelijke intensiteit bepaald . Dan wordt er ook een concreet ondersteuningsplan gemaakt, wat de leidraad vormt binnen het traject. Er wordt gewerkt met verschillende vaktherapiëen ( PMT, beeldend, sport ) maar naast vaktherapie wordt er altijd ook  ouderbegeleiding ingezet. Waar nodig kan er een extra module aan het traject worden toegevoegd, Hierbij kun je denken aan systeemtherapie, de ouder en kind kanjertraining of extra intensieve ambulante gezinsbehandeling. Door een nauwe samenwerking met andere disciplines kan binnen het bestaande traject het aanbod aangepast worden aan de hulpvraag

Doelgroepen

  • Kinderen met een problematische gehechtheid 
  • Kinderen met een verlieservaring,  kinderen / jongeren die veel stress hebben meegemaakt / getraumatiseerd zijn of kinderen van ouders die veel stress hebben meegemaakt of getraumatiseerd zijn
  • Vluchtelingkinderen of kinderen van ouders die gevlucht zijn 
  • Kinderen / jongeren met een andere manier van informatieverwerking

Voor wie?

  • Voor kinderen en jongeren met affectregulatie problemen welke ontstaan uit een verstoord verlopen emotionele en mentale (vroege) ontwikkeling. Deze verstoring kan ontstaan door kind,- ouder,- of omgevingsfactoren. Denk hierbij aan problematische gehechtheid,  oorlogs- of vluchtervaring, traumatische ervaringen en/of heftige gebeurtenissen.
  • Voor ouders die graag inzicht krijgen in het gedrag en de ontwikkeling van het kind. Er liggen vragen m.b.t. de opvoeding en afstemming over de opvoeding. Zij gaan zelf ook actief aan de slag, krijgen psycho educatie en/of ouderbegeleiding
  • Affectregulatieproblemen worden zichtbaar in probleemgedrag:  fysieke gespannenheid , de korte aandachtspanne en het niet kunnen delen/reguleren van emoties. Vaak uit zich dit in gedragsproblematiek, emotionele problemen of problemen op school

 

Hulpvragen

  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Een vergrote weerbaarheid
  • Leren omgaan met eigen manier van informatieverwerking
  • Meer zicht en begrip op gedrag van het kind
  • Meer verbinding en samenzijn in gezin ervaren
  • Vergroten van spelplezier en ontspanning

Wat kunnen we samen bereiken?

  • Bevorderen van het affectregulerend vermogen
  • Het kind durft weer te ontdekken/ exploreren
  • Spelplezier en de ontspanning neemt toe
  • De concentratie verbeterd
  • Toename /herstel van de autonomie van het kind en de ouder(s)
  • Herstel van gevoel en veiligheid : het kind is minder angstig, bedplassen neemt af of verdwijnt, nachtmerries nemen af of verdwijnen.
  • Boze buien of driftbuien nemen af of  verdwijnen
  • Herstel van de band tussen ouder en kind
  • Het kind is (meer) ontspannen
  • Voorbereiden op verdere traumabehandeling zoals EMDR
  • Kinderen en ouders ervaren meer grip op gedrag en gevoelens
  • Ouders hebben meer zicht op wat helpend en ondersteunend is in de ontwikkeling van hun kind
  • Ouders voelen zich weer gesterkt in hun ouderrol en kunnen zonder ondersteuning weer verde

    Exclusie criteria

    • Bij complexe psychiatrische problematiek waarbij specialistische GGZ voorliggend is
    • Als na een onderzoek / observatieperiode  blijkt dat beide ouders niet openstaan voor het gezamenlijk optrekken in het hulpverleningstraject
    • Wanneer na observatie/ onderzoek blijkt dat het kind geen lijdensdruk ervaart , dan wel niet gemotiveerd kan worden voor hulpverlening

     

     

    Methodieken

    Praktijk Autosnomos werkt met verschillende methodieken, welke NJI erkend, practise based of evidence based zijn.

    Systemisch werken

    Binnen het werken staat het systemisch denken centraal, wat o.a. inhoudt dat ik de samenwerking met ouders erg belangrijk vind. Je bent als kind sterk , je bent als ouder sterk en samen ben je sterk. Maar niet alleen ouders, ook de omgeving, vrienden, andere familieleden, school, sport of hobby’s hebben invloed op een persoon. Tijdens het traject wordt afgestemd met ouders, school, verwijzer en eventueel andere betrokken hulpverleners. We doen het SAMEN!

    NJI erkende interventies :

    Naast methodieken die consensus based of practise based zijn, werkt AutosNomos ook met interventies die erkend zijn door de NJI.

    Oplossingsgericht werken :

    In de bejegening naar ouders en kinderen wordt altijd oplossingsgericht gewerkt, zodat ouders en kind hun eigen kracht (weer) leren ontdekken en gebruiken. Het betreft een methodische, gestructureerde manier van bevragen van de clïent zodat deze in staat is  om te bepalen wat het probleem is en een andere kijk daarop te ontwikkelen. 

    Vlaggensysteem

    Het Vlaggensysteem biedt professionele opvoeders handvatten om seksueel gedrag adequaat te beoordelen, het bespreekbaar te maken en om gepast te reageren.

    Kies

    Kinderen In Een Scheiding (KIES) is een preventieve groepsinterventie voor kinderen van 7 tot 12 jaar en hun gescheiden ouders.

    Kanjertraining Kind & Ouder

    Kanjertraining Kind & Ouder is bedoeld voor kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar die problemen hebben in de omgang met anderen en voor hun klasgenoten en/of ouders. Het doel is het stimuleren van sociaal vaardig gedrag en het voorkomen of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag. Er wordt gewerkt met een kindgroep en oudergroep.

    Trauma sensitieve ondersteuning

    Trauma-sensitieve ondersteuning zet in op het herkennen en erkennen van gedrag, dat voortkomt uit traumatische ervaringen. Door praktische kennis over trauma te delen met de getraumatiseerde mensen, gaan zij zichzelf beter begrijpen. Door deze kennis ook te delen met het netwerk om diegene heen, ontstaat ook daar meer begrip en op die manier meer veiligheid.

    De trauma-sensitieve ondersteuning focust op het vergroten van de veiligheid, het versterken en stabiliseren van het getraumatiseerde kind, jongere of volwassene en – indien nodig – begeleiding naar de juiste traumabehandeling. De trauma-sensitieve ondersteuning is bovendien intercultureel sensitief, zodat ook op maat de juiste begeleiding wordt gegeven kinderen, jongeren en volwassenen met een vluchtelingenachtergrond, afgestemd op hun cultuur, religie en taal.

     

    Vaktherapie , ervarend leren 

    Naast gedragsmatige (oefengericht), inzichtgevende en verwerkende behandeling, kunnen vaktherapeuten affectregulerend werken. In een affectregulerende behandeling richt de vaktherapeut zich op het reguleren van affecten. Affecten zijn gevoelens, behoeften en fysieke sensaties. In drie fasen worden spanning, aandacht en affect gereguleerd door het werken met vaktherapeutische materialen en door gebruik te maken van de interactieve regulatie tussen kind en therapeut, waarbij de therapeut een mentaliseren-bevorderende houding aanneemt. Arvt beoogt affectregulatievaardigheden te verbeteren en zelfregulatie te bevorderen, zodat probleemgedrag afneemt. 

    voorbeeld modules :

    Tijd Voor Toontje ( beeldend)
    Griefelen ( PMT)
    Theraplay ( beeldend) 
    Survival ( sport) 

     

     

     

    De 4 basis elementen in de behandeltrajecten

    1. psycho educatie :
    Helpt kinderen en ouders begrip te krijgen voorgedrag door bijvoorbeeld de impact van stress en trauma op ontwikkeling uit te leggen. Zodat ze de symtonen beter begrijpen.

    2. Oplossingsgericht:
    In de bejegening naar ouders en kinderen wordt altijd oplossingsgericht gewerkt. Zodat ouders en kinderen  hun eigen kracht weer leren ontdekken en gebruiken

    3. Traumasensitief:
    Traumasensitief werken houdt er rekening mee dat het stresssysteem van ouders en kinderen door ingrijpende ervaringen in de war kan zijn. Effecten van langdurige stress zien we terug in hun emoties en gedrag

    4.Cultuursensitief werken
    Dit begint bij zelfkennis over onze eigen culturele bagage en hoe dit van invloed is op ons handelen als zorg professional. Cultuur is niet alleen iets van de ander, maar ook van jou

    Geef me de Vijf methode

    Wanneer er sprake is van een kind met een andere manier van informatieverwerking, pas ik onderdelen van de methode Geef me de vijf toe . Ik help het kind en de ouder(s) het gedrag beter te begrijpen, opdoen van positief contact staat centraal. Samen met ouders creëeren we meer basisrust, wordt er probleemoplossend en ontwikkelings-bevorderend gewerkt. Naast afstemming met ouders is er ook afstemming met school en andere belangrijke leefgebieden van het kind, zodat we allemaal een verglijkbare bejegening toepassen.
     

    Voorbeelden van trajecten

    AutosNomos biedt onder de naam Samen Doen verschillende trajecten voor kinderen en ouders. Er wordt uitgegaan wat de aanwezige kwaliteiten van de kinderen/ ouders en deze worden verder uitgebouwd. In de werkwijze staat niet alleen praten, maar vooral doen, ervaren en leren centraal.

    De trajecten duren tussen de 4 maanden tot maximaal een jaar , afhankelijk van de hulpvraag en de draagkracht van de ouders/ verzorgers. Daarnaast kan er een keuze gemaakt worden voor een individueel, kind & ouder of gezinstraject, al naar gelang de gewenste intensiteit . 

    AutosNomos heeft de gunning gekregen voor Profiel B ( Meervoudige specialistische Jeugdhulp). Deze kan zowel als hersteltraject als in een duurzaam traject ( o.a. bij vluchtelingen) ingezet worden. Er kan o.a.  door een huisarts, Gebiedsteammedewerker, jeugdarts naar deze specialistische hulp verwezen worden.

    Kind in beeld

    Kortdurende individuele behandeling kind

    Individuele begeleiding voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in hun sociaal emotionele ontwikkeling.

    Een traject waarbij de jongere/ het kind in een tijdbestek van minimaal twaalf weken leert , oefent en uiteindelijk de nieuwe vaardigheden zelf kan toepassen. Ouders krijgen waar nodig ondersteuning en psycho-educatie.

    Indicatie:
    Gezinnen waarbij er genoeg veerkracht aanwezig is om het kind de ondersteunen in het veranderingsproces. Voorbeelden van hulpvragen zijn : vergroten zelfvertrouwen kind, emotieregulatie. Minimaal 4 maanden

    Profiel B 1,2

    Kind en Ouder

    Behandeling Kind & Ouder

    Voor ouders die opvoedvragen hebben en het gedrag van hun kind willen leren begrijpen. Kind en ouder werken samen maar ook individueel. Een traject waarbij de jongere/ het kind en de ouders in een tijdsbestek van minimaal zestien weken leren, oefenen en uiteindelijk de nieuwe vaardigheden zelf kunnen toepassen. Naast individuele sessies met het kind/ de jongere vinden er ook individuele sessies met ouders plaats en sessies met het kind/ de jongere en ouders.

    Indicatie: gezinnen waarbij enige ondersteuning nodig is tot het verkrijgen van inzicht, opvoedproblemen, kind-ouder problematiek.

    Profiel B 2,3,4

    Gezin intensief

    Intensieve behandeling kind & gezin

    Intensief traject waarbij het hele gezin betrokken is . De ouders worden gesteund om de ouderpositie in te nemen. Tijdens opdrachten wordt veel samengewerkt. Een traject waarbij het hele gezin in een tijdsbestek van minimaal achttien weken leert, oefent en uiteindelijk de nieuwe vaardigheden zelf kan toepassen. Er vinden voornamelijk gezins-sessies plaats, waarbij de ouders ondersteund worden om de ouderrol weer stevig op te pakken. Wanneer wenselijk wordt er ook systeemtherapie , IAG of systhemische pschomotorische therapie ingezet. Ook zijn er meerdere individuele sessies met de ouders , waarbij psycho-educatie wordt toegepast. Alle kinderen van het gezin nemen deel aan de gezinssessies. Soms wordt er gewerkt met videoopnames. Vaak zijn er twee therapeuten betrokken.

    Indicatie:
    gezin waar meerdere stressfactoren een rol spelen.

    profiel B 5, 6, 7, 8,9

    Vaktherapie individueel voor vluchtelingkinderen

    Wanneer een kind wordt aangemeld voor vaktherapie, wordt er eerst gestat met een observatieperiode  van 6 weken. De therapie is ambulant op school of in de praktijk in Leeuwarden. Binnen deze 6 weken wordt er, naast de individuele sessies, een observatie gedaan op school, een MIM afgenomen, een vragenlijst met ouders ingevuld en informatie opvraagt bij andere belangrijke personen in het netwerk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de tolkentelefoon zodat ouders de informatie ook krijgen in hun eigen taal . Ook schuiven ouders/ verzorgers een keer aan in een sessie. Hierdoor ontstaat er een compleet beeld van de mogelijkheden en de uitdagingen van kind/ ouders/gezin.

    Na de 6 weken wordt er geëvalueerd met ouders en verwijzer. Dan wordt er definitief bepaald welke hulp er wordt ingezet. Het kan zijn dat er gekozen wordt voortgang van alleen vaktherapie met maandelijkse oudergesprekken of voor een voortgang van vaktherapie in combinatie met extra gezinsondersteuning thuis.

    Gezien de vaak zwaardere problematiek ( kwetsbaarheid kind, trauma kind en/of ouders, onduidelijk perspectief) wordt er bij deze doelgroep vaak gekozen voor een duurzaam profiel. Er wordt traumasenstief gewerkt, waarbij het gevoel van veiligheid weer wordt vergroot. Een traject bestaat uit 16 sessies ( 4 maanden ) of 32 sessies ( 8 maanden) . Binnen deze periode kan er altijd nog op-of afgeschaald worden. Om de 6/8 weken is er een evaluatiegesprek waarin de resultaten besproken worden.
    Profiel B duurzaam ; 1 tm 9 

    Bij deze trajecten wordt nauw samengewerkt met Barbara van der Woude, van praktijk Nawe . Wij hebben samen deze trajecten de afgelopen jaren verder ontwikkeld en uitgevoerd.